Етюд

Урок розвитку мовлення
Пятнадцяте квітня
Класна робота
 Написання етюду.
          Сьогодні у нас незвичайний урок літератури.
Розпочнемо нашу розмову з загадки. Послухайте і відгадайте:
І весела, й яснолиця,
Дивна в сонечка сестриця.
Роботящу вдачу має,
Землю зелом засіває.
Заквітчає яр і поле,
Принесе у ліс обнову.
Відгадайте, хто вона?
Ну, звичайно, це... ?).
-           І ось сьогодні ми прославимо весну поетичними рядками.

-           Весна у народній творчості змальовується в образі дівчини, у якої має бути обов’язково на голові вінок. І зараз ми теж сплетемо своєрідний вінок зі слів. Подумайте, з чим асоціюється у вас слово весна.( записати асоціації до слова весна)
 Гра «Розфарбуй слово»
-           Великий вінок ми сплели з різних квіточок – слів. А ще потрібно прикрасити його. Ваше завдання - підібрати епітети до слова весна. ( рання,…………………………)
 Гра «Відгадай риму».
 –А зараз ми спробуємо скласти вірш про весну. Прочитайте рядки, і добирайте риму.(вірш записати)  


Йде весна, і все радіє:
Вона серденько наше //.
І пташечка весну стрічає,
Веселу пісеньку /……. /.
Які для весни є слова?
Вона красива і /……. /,
Тендітна, ніжна, як купава,
Весела, лагідна й /…….. /
І скрізь весні лунає: «Слава!».
Вона квітуча і /…….. /.
Весна іде, немов царівна,
Зелена, сонячна, /…….. /
Захоплюється щастям світ:
Весна не йде, а вже /…….. /.
Ви, діти, весну зустрічайте 
і їй веснянку /………../



6.  Творча робота. Складання сенканів.
-         Ваше завдання: скласти синкан. Ключове слово: назва вашої улюбленої  квітки.
- А тепер подумки перекинемося до весняного лісу. Уважно прочитайте текст, який написав В.Сухомлинський, і уявіть собі таку картину.
Навесні ми пішли до лісу. Зійшло сонце, дихнув легенький вітерець, і всі дерева в лісі заспівали. Кожне співало свою пісню.     
Береза співала ніжну пісню. Слухаючи цю пісню, хотілося підійти до білокорої красуні й обняти її.
Дуб співав мужню пісню. Коли ми слухали пісню дуба, нам хотілося бути сильними, відважними.
Верба, що схилилась над ставком, співала задумливу пісню. Прислухаючись до пісні верби, ми подумали, що прийде осінь і листячко з дерев осиплеться.
Горобина співала тривожну пісню. Ця пісня навіяла Думку про темну ніч і бурхливу грозу, від якої гнеться тонка горобина, немов шукаючи захисту.
Ось які пісні почули ми в лісі.
-         У якому стилі написано прослуханий твір?
-         Які художні засоби використовує автор?
-         Який за обсягом прослуханий твір?
       Теорія літератури.
Твір В.Сухомлинського «Все в лісі співає» є етюдом. Що таке етюд, ми з'ясуємо на сьогоднішньому уроці.
-         Що таке етюд?
1)    Образотворче мистецтво.
-           Етюд це твір образотворчого мистецтва допоміжного характеру, виконаний з натури.)
2)    Музика.
-         Етюд - невеликий музичний твір віртуозного характеру.
3)    Література.
У літературі етюд - це невеликий твір допоміжного характеру, який виконується безпосередньо з натури, з метою кращого її вивчення або начерк для майбутнього твору.
-         Основні ознаки етюду :
1)    За обсягом? / Коротка форма /
2)    Що описується? /Безпосередні враження від природи /
3)    Чи відчувається думка автора? / Висловлення своїх почуттів /
4)    Чи використовуються художні засоби? / Образність мови /
Робота над етюдом. (письмово)
§  Дайте визначення поняття весна (Весна – це
§  З якими словами, поняттями, образами асоціюється у вас весна? (краса, чарівність, ……………
§  Порівняйте весну (наче чарівниця у білому вбранні, ………………………………
§  З чого зіткана весна ( теплого дощику, …………………………………………
§  Які  барви та кольори ви використали б для весни (білий, рожевий, ……………..
§  Знайдіть аргументи «За» і «Проти». «За» – прощання із холодом, ………………………………………………………………………………………….«Проти» - сніжки, ………………………………………………………………..

Опишіть картини, які з’являються перед вашими очима.  За допомогою яких художніх засобів вдалося так незвичайно описати прихід весни? (наведіть приклади)
-            Хвилинка емоцій та вражень
-                  1. Радісно світить весняне сонечко. Впускає гаряче весняну душу свою в промінь. Летить тоді він довгою яскравою стрілою, вогнем палає. Знаходить довга яскрава стріла у сніговій красі зіроньку. Влуча  вона у кришталеве серце. А із серця ніжно та тихо розлітаються навкруги блакитні барви. Захоплюють у своїй красу зіроньки. Іскриться зіркова малеча, сяє коштовностями блакитний килим. Купає радістю весняна краса широчінь безмежну.
-                  2. Чути: «Дзюрк, дзюрк…» Це вирвався на поверхню із твердині сніговий струмок. Тяжко було малому народжуватись, але все ж народився і розлився. Він теплий, хапає у прозору глибочінь душі свіже повітря. Нарешті увійшло повітря у  дзеркальність води.
-                   Досягає хвиля швидка снігового берега. Викупала його, а пісню залишила співати. Співає весною навкруги. Тане сніг від співу теплого. Дзюрчать струмочки і впиваються і велику річку-матінку. Чекає річка-матінка струмків своїх. А тоді, дочекавшись, несеться хвилями щодуху. Чути річкову симфонію, дивну-предивну. Спів і шепіт весни народжує симфоніаду, бурхливу, швидку і радісну. Шумить, вирує симфоніада.                    
-           ( Кобзар Сергій  «Симфоніада весни»)
-                  3. Тиша стоїть, закохана вона у красу. Течуть з гір струмки у теплий простір дихання снігів. Переливаються струмки сяючим небом. Кидає сонце у воду золоті ноти. Стає вода питною та цілющою.
-                  А там, у низині, квітне ромашковий килим трав’яний. Он і озеро вигулькнуло невеличке, як маленьке дзеркальце. Чути розмову озерця з дівою-берізкою. Прийшла діва-берізка глянути у дзеркальну воду, прийшла подивитись а свою вроду. Це диво природи і чарівність казки.                                                                                                      (Сергій Кобзар «Гірська краса»)
Домашнє завдання.
Засій своє поле,
Свій сад посади.
Свій колос зрости
І склади свою пісню.
Написати етюд про природу.


Комментариев нет:

Отправить комментарий

Вітаю вас на моєму блозі! Дорогі діти, усі практичні завдання подані в презентації ви записуєте у зошит! Зверніть увагу на тестові завданн...